Welke aardse extremen kennen jullie, of zijn in de klas besproken?
Opdracht
In groepjes gaan jullie die aardse extremen componeren. Dat doe je als volgt:
- Bespreek jullie natuurverschijnsel. Heeft het een verloop? Zijn er fasen? Welke geluiden hoor je bij dit verschijnsel? (In een volgorde?)
- Noteer belangrijke dingen.
- Kies dan hoe je het geluid gaat maken. Dit kan met muziekinstrumenten, maar dat hoeft natuurlijk niet! Ik ben benieuwd hoe creatief jullie zijn…
- Probeer even uit of de geluiden inderdaad kloppen…
- Maak dan afspraken! Bijvoorbeeld: Wie gaat er eerst? Hoe lang ‘speelt’ iemand? Hoe hard of zacht, of maakt iemand bijvoorbeeld een crescendo? Heeft jullie groepje een dirigent nodig? Wijs die persoon aan! En spreek dan tekens af, die jullie allemaal begrijpen….
Je krijgt voor de voorbereiding … minuten. Daarna ga je de natuurverschijnselen presenteren.