Muziektips voor thuis!

Rare situatie, ik kan geen muzieklessen meer geven op scholen, want de kinderen zijn daar niet 🙁 Dus vandaar maar hier wat tips voor de kinderen (en hun ouders, of de leerkrachten die nu online lesgeven!), om thuis aan de slag te gaan! Ik heb dit uiteraard niet allemaal zelf ontwikkeld, maar zelf verzameld en beoordeeld op bruikbaarheid. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Mail me gerust met meer tips, of wanneer je andere opmerkingen hebt.

Hier staat nu vanalles door elkaar. Ik wilde nog een onderverdeling maken, maar misschien is het fijner als jullie als leerkrachten zelf beoordelen wat bij je groep past.

Succes thuis met alles! Blijf lekker zingen en gezond! (Die twee gaan hand in hand…)

Lessen online:

Check dit: https://www.123zing.nl. Waardevolle lessen!

Hier staan een aantal leuke lessen: https://www.leskwartier.nl/leskwartier-corona-pagina/

  • Vooral de les over Peter en de Wolf (middenbouw) vind ik fijn voor thuis of afstandsonderwijs, en die met Bodypercussie (Boom snap snap) voor de bovenbouw.

Ik trommel

Instrumenten en Werkbladen SchoolTV (bovenbouw)

Van Marius Diepenhorst, Dank je Marius!:

Ergens in 2005 heb ik voor André Rooijmans (http://atelierignatia.nl/) 18 werkbladen gemaakt behorend bij korte clips over muziekinstrumenten. De 18 clips zijn allemaal opgebouwd volgens hetzelfde recept: een introductie over het muziekinstrument (en soms ook kort hoe de muzikant bij zijn/haar keus voor het instrument is gekomen) en als afsluiting een mini-concert waarin de verschillende mogelijkheden van het instrument (of de instrumenten) worden gedemonstreerd.

In de werkbladen staan opdrachten van verschillende moeilijkheid. Sommige vragen gaan over de verschillende onderdelen van de instrumenten of over speeltechniek. Ieder werkblad heeft ook vragen over het afsluitende miniconcert, en meestal ook nog een verdiepende opdracht. 

In dit document heb ik links verzameld naar de clips. Bij de clips zijn ook de werkbladen te downloaden. 

Veel succes en plezier hiermee!

Vriendelijke groet,

Marius Diepenhorst ( e-mail: info@marius-muziek.nl  )

Accordeon

https://schooltv.nl/video/accordeon-een-blaasinstrument-met-toetsen/

Banjo

https://schooltv.nl/video/banjo-een-snaarinstrument-met-4-of-5-stalen-snaren/

Bongo’s en Conga’s

https://schooltv.nl/video/bongos-en-congas-slaginstrumenten-met-vel/

Cimbaal

https://schooltv.nl/video/cimbaal-een-snaar-en-slaginstrument/

Contrabas

https://schooltv.nl/video/contrabas-een-snaarinstrument/

Doedelzak

https://schooltv.nl/video/doedelzak-een-blaasinstrument-met-pijpen/

Gitaar

https://schooltv.nl/video/akoestische-gitaar-een-snaarinstrument/

Hobo

https://schooltv.nl/video/hobo-een-houten-blaasinstrument/

Hoorn

https://schooltv.nl/video/hoorn-een-koperen-blaasinstrument/

Marimba

https://schooltv.nl/video/marimba-een-melodisch-slaginstrument/

Pauken

https://schooltv.nl/video/pauken-slaginstrumenten/

Percussie

https://schooltv.nl/video/percussie-verzamelnaam-voor-slagwerkinstrumenten/

Piano

https://schooltv.nl/video/piano-vleugel-een-snaar-en-slaginstrument/

Saxofoon

https://schooltv.nl/video/saxofoon-alt-een-houten-blaasinstrument/

Sitar

https://schooltv.nl/video/sitar-een-snaarinstrument-uit-india/

Steeldrum

https://schooltv.nl/video/steeldrums-melodisch-slaginstrument/

Trompet

https://schooltv.nl/video/trompet-een-koperen-blaasinstrument/

Viool

https://schooltv.nl/video/viool-een-snaarinstrument/

En nog meer materiaal:

Hieronder een link naar schooltelevisie, met ideeën om thuis muziekinstrumenten te maken:

https://schooltv.nl/video/muziekinstrumenten-maken-instrumenten-gemaakt-van-keukenspullen/#q=muziekinstrumenten%20maken

Tafels leren met een liedje:

Meester Marius heeft een filmpje gemaakt met hierin 17 liedjes verstopt. Voor kinderen met goede oren! Kun jij ze allemaal vinden?

Workshop Bodypercussie

Deze kun je leuk samen doen met iemand anders. Maar in je eentje kan ook hoor!

Leuk? Dan hier nog een paar:

Nog meer Tips voor Thuis:

Met dank aan Irene Hommels!

Bim Bum

Hoe snel kan jij dit?….

Bodypercussie met Prokófiev

Hier moet je vast even op oefenen hoor, maar als het lukt is het echt gaaf!

En dat geldt ook voor dit Kippenballet van Ravel:

(Zelf smokkel ik, want ik kan niet in mijn vingers knippen….)

Handbeat

Cup Song

Hier de officiële video van de Cupsong. Nu kun je meedoen!

Peter en de Wolf

Gewoon lekker kijken en luisteren (duurt ongeveer een half uur): Peter en de Wolf.

Eventueel hier als verwerking nog een werkblad (Bron: Leskwartier)

Thuisopdrachten

Opdrachten voor alle groepen in de basisschool. Van een collega gekregen. Dank je wel Janneke!

Goeiemorgu

Meer weten over het spelen van de ukelele? Klik hier…

Een heel lekker, vrolijk, makkelijk liedje om de dag mee te beginnen! En ook eenvoudig te begeleiden op ukelele (of op gitaar). En leuk om samen met je klas te bedenken wie en wat je allemaal wilt begroeten! Have fun!

(Ingezongen samen met mijn dochter 🙂 )
Goeiemorgu langzamer

Het slagje dat ik gebruik is D Du uDu (Down, downup, updownup)

Als je op de tekst klikt, dan opent dit als afbeelding in een nieuw tabblad en kun je het makkelijk printen.
Share Button

Je groep als orkest

De leerkracht van groep 8 kon er woorden aan geven vandaag. Wat ik altijd al merk als ik in de groepen met de leerlingen met muziek bezig ben, maar ik kan niet altijd aangeven wat het nou is, waarom muziek in de klas zo waardevol is.

In die groep gaf ik een gastles. We gingen improviseren. Dat betekent dus heel goed luisteren. Goed opletten, gefocust zijn. Want de groep gaf het tempo aan, en dat kon gewoon niet versnellen, want dan breng je diegene die improviseert in de problemen. Jee, wat moet je dan samenwerken! En luisteren, en communiceren, maar zonder woorden……

Die leerkracht vergeleek het met spelen in een orkest (hij is zelf ook muzikant). Als mensen dan gaan versnellen in het tempo, dan breng je andere groepen in de problemen en dan is ineens de hele sfeer van het stuk weg.

Maar wát als het wél lukt? Wat voor ervaring brengt dit? Het maakt dan niet uit wie er aan het improviseren zijn, wie er zingen, wie er spelen, wie het tempo aangeeft… Je zet dit helemaal sámen neer. En wat je dan voor sfeer, voor gevoel krijgt…volgens mij iedereen voelt dat dan… is zo mooi en bijzonder: de groep wordt een eenheid. Iedereen is nodig, iedereen doet mee. Niemand valt er buiten en ook niemand wil er buiten vallen. Wat een basis heb je dan in je groep!

Er zijn allerlei onderzoeken naar gedaan (zie ook mijn eerdere artikel), over trainen van beide hersenhelften, bevorderen van allerlei cognitieve vaardigheden, en zo meer… Maar als je het zo ervaart in je groep, dan snap je het meteen. En dan merk je dat het nog veel meer brengt. Iets wat je niet bereikt met sommetjes maken of gymmen (ook belangrijk, maar zo anders). Ook niet iets wat je bereikt met andere creatieve lessen, niet op deze manier. Want muziek maken samen is iets wat je op dát moment doet. Je kunt het niet daarna nog eens doen. Dan is het weer weg. En op dát moment heb je ineens iets heel waardevols. Iets waar de leerkracht van groep 8 ineens woorden aan wist te geven (maar die ik nu helaas niet zo goed meer weet te herhalen, jammer…).

Wel supertof dat we dat moment hadden vandaag. Het was maar heel even, maar het was er. Ik hoop dat ze nog lekker verder gaan met het liedje, improviseren samen en dat het ze dan ook lukt om weer dat fijne gevoel bereiken van samen, als eenheid, iets neerzetten.

Complimentbriefjes

Wat heerlijk om van een stel meiden uit groep 7 zulke lieve briefjes te krijgen! Ik heb ze in mijn agenda geplakt, hoor! En ik was net zo trots op jullie, wat deden jullie het goed!

Samen zingen is lol (autobus…)

Voor een kleuterklas waar ze het thema Garage hebben, heb ik een liedje een beetje aangepast om te kunnen gebruiken. En dan is het natuurlijk handig om dit liedje even in te zingen. Mijn dochter (nu 12 jaar) helpt me dan graag. Zij mocht het geluid doen van de autobus. Ik weet niet waar ze deze bus ooit heeft gehoord…..

Uiteindelijk was de versie met de roze fiets met de kleuters de volgende dag helemaal geweldig! En het geluid van een ‘roze fiets’ is toch werkelijk een totaal ander geluid als die van een ‘jongensfiets’, daar waren alle kinderen het over eens. Leuk om daar dan de juiste instrumentjes bij te vinden!

Het belang van muziekbeoefening door kinderen

Vanmorgen was ik weer op een school waar ik onder andere een heel leuk meisje begeleid. Ze zit nu in groep 7 en ik vond het tof dat ze toevallig, net als ik, viool speelde. Vandaag vertelde ze me dat ze gestopt is. Afgelopen week had ze haar laatste les gehad. Ergens vindt ze dit wel jammer, want viool is wel leuk, maar, zei ze, “ik heb het zo druk, als ik nu ook nog mijn huiswerk voor viool zou moeten doen zou ik gek worden.”

Natuurlijk vind ik zo’n bericht niet leuk, want ik weet hoeveel plezier het een kind brengt. En als ik dan hoor over topo-toetsen en boekbesprekingen, dan zou ik als kind wel weten waar ik eigenlijk voor zou willen kiezen. Natuurlijk zeg ik dit niet tegen zo’n meisje… Zij heeft een heel ‘verstandige’ keuze gemaakt, toch?

Ik zou willen dat alle kinderen (en zeker kinderen die dyslexie hebben, of een ander leer- of concentratieprobleem) een instrument zouden leren bespelen. Het is ongelooflijk wat dit hen brengt! Ik zou hier nu hierover informatie kunnen zetten die ik dan weer weet vanuit allerlei wetenschappelijke onderzoeken, maar deze professor, dr. Erik Scherder, kan het veel beter uitleggen. Neem even 18 minuten de tijd om dit filmpje te bekijken en oordeel zelf!

Wil je toch nog informatie op papier, om het nog eens rustig na te lezen (of te delen met bijvoorbeeld de juf van school, graag!) dan kan je hier een artikel (8 pagina’s) inzien of downloaden: muziek en kinderhersenen (bron: Jeugdcultuurfonds).

Share Button