Impressie van een workshop rondom een thema…

Voor kinderen van groep 3 t/m 8. Zo’n workshop duurt een dagdeel of zelfs een hele dag. In overleg is ook een kortere workshop mogelijk. Voor kleuters is zo’n workshop minder geschikt.

Na een korte introductie van mezelf, vertel ik de leerlingen wat we gaan doen in de workshop. Ik vertel wat meer over de achtergrond en laat de leerlingen instrumenten horen. Hierbij zitten vaak ook instrumenten die de kinderen totaal niet kennen, denk bijvoorbeeld aan klankschalen of een native american fluit. Dit afhankelijk van het thema waarmee we aan de slag gaan.

We leren het liedje en gaan samenspelen. We beginnen als hele groep. Samen bekijken we hoe we het aan het eind van de dag gaan presenteren. De leerlingen hebben hierin ook een stem! Spannend (ook voor mij) wat hieruit gaat komen. En komt er een leerling uit de groep, wordt die naar voren geschoven, als zijnde ‘dirigent’? Er wordt gekeken naar ieders kwaliteiten, want het eindresultaat moet natuurlijk wel mooi zijn! Leuk is dat iedereen hierin zijn of haar plek vindt, soms verrassen kinderen mij en hun eigen leerkracht, omdat ze ineens iets laten zien wat we niet hadden verwacht.

Ieder heeft daarna zijn eigen uitdaging. Ritmes? Een onbekend instrument? …. Goed oefenen dus!

Wanneer het een dagworkshop betreft, dan doen we tussendoor altijd nog een andere creatieve activiteit, passend bij het thema. Zo hebben we bij het indianenthema (Nibi Wabo) rainsticks gemaakt en stenen beschilderd met symbolen. Wanneer je daar muziek mee maakt, activeer je de symbolen. Zie hier onder het werk en de resultaten:

Rainsticks

Zelf een rainstick maken? Klik hier

Ritmesteentjes

Presentatie

Aan het eind van de dag presenteren we ons lied. Aan wie, dat bepalen we samen. Kinderen nodigen eventueel andere klassen uit 🙂

Hier onder het resultaat van een van zulke workshops. Meer foto’s en filmpjes zijn te vinden in mijn portfolio, echter is die niet openbaar vanwege privacy-redenen. Mocht je meer willen zien of weten, neem dan even contact met me op.